Kupując samochód, należy brać pod uwagę wiele czynników, takich jak wielkość pojazdu, rodzaj nadwozia, ale przede wszystkim moc silnika. Bardzo często producenci podają w danych technicznych moc w kilowatach, a nie koniach mechanicznych, co dla wielu kierowców może być mylące. Nic więc dziwnego, że tak często szukają informacji, w jaki sposób dokonać konwersji pomiędzy tymi dwoma jednostkami.
Dlaczego przeliczanie koni mechanicznych na kilowaty jest tak ważne?
Zanim przejdzie się do tego, w jaki sposób najłatwiej przeliczyć konie mechaniczne na kilowaty, warto najpierw zastanowić się nad tym, z jakiego powodu jest to tak ważna i przydatna umiejętność.
Głównym celem takiej zamiany jednostki jest oczywiście kwestia informacyjna. Nie da się bowiem ukryć, że konie mechaniczne dzięki temu, że są używane znacznie dłużej, o wiele skuteczniej zakorzeniły się w świadomości kierowców i dzięki temu są łatwiej interpretowane. Z drugiej jednak strony kilowaty są oficjalnie przyjętą jednostką, która znajduje się w Międzynarodowym Układzie Jednostek i Miar. Sprawia to, że jest powszechnie stosowana przez producentów. Ma się więc tu do czynienia z oznaczeniem potocznym, czyli końmi mechanicznymi i stricte technicznym, czyli kilowatami.
Przeliczamy konie — od czego zacząć?
Od czego należy zacząć przeliczanie koni mechanicznych na kilowaty? Oczywiście na wstępie dowiedzieć się trzeba, co te dwie jednostki tak właściwie oznaczają i jak je interpretować.
Koń mechaniczny to jednostka przyjęta jeszcze w XIX wieku, gdy motoryzacja dopiero powstawała. Stosowało się ją, aby porównać moc silnika do czegoś, co ludzie doskonale znali, czyli do siły konia. Zauważyć jednak trzeba, że pierwowzorem tej jednostki był koń parowy – 3 konie parowe to moc jednego zwierzęcia.
Z drugiej strony kilowat to jednostka, która obrazuje, ile silnik wykonał pracy w określonym czasie. Chodzi w tym wypadku o określenie, ile momentu obrotowego silnik ma do dyspozycji na określonych obrotach.
Dlaczego liczba koni ma znaczenie?
Skoro wiemy już, czym jest koń mechaniczny i kilowat, a także, z jakiego powodu obie te jednostki są stosowane równolegle w przypadku podawania mocy silnika, należy teraz zastanowić się, z jakiego powodu moc jest w ogóle tak istotna dla kierowców. Co sprawia, że to właśnie na ten parametr zwraca się uwagę w pierwszej kolejności?
Krótko mówiąc, moc silnika odpowiada za to, co i w jakim czasie silnik będzie mógł zrobić. Innymi słowy, jak wiele energii będzie mógł uzyskać i przekazać ją na koła, co oczywiście przekładać się będzie na możliwości w zakresie przyspieszania pojazdu. Oczywiście na uwadze trzeba mieć, że dynamika silnika i całego pojazdu nie jest zależna tylko od mocy. Jeśli komuś zależy na dynamicznym pojeździe, powinien zwracać uwagę także na:
- wagę samochodu,
- rodzaj obecnej skrzyni biegów,
- pojemność silnika,
- liczbę cylindrów.
Każdy, nawet najmniejszy szczegół budowy pojazdu będzie miał przełożenie na jego osiągi. Jednocześnie pamiętać trzeba, że to właśnie moc odgrywa tu kluczową rolę.
Najważniejsze różnice między koniem mechanicznym a kilowatem
Be względu na to, czy ma się do czynienia z koniem mechanicznym, czy kilowatem, zawsze określane jest to samo — moc silnika. Gdzie zatem tkwi najważniejsza różnica? Chodzi w tym wypadku oczywiście o to, jak oba te parametry są obliczane. Przyjmuje się, że jeden koń mechaniczny to moc, która jest potrzebna do podniesienia masy 75 kg na wysokość 1 metra na 1 sekundę. Jeśli natomiast chodzi o kilowat, to jest to moment obrotowy silnika pomnożony przez szybkość jego obrotów.
Jak zmienić konie mechaniczne na kilowaty?
Choć sposób obliczania kilowatów mocy silnika i jego koni mechanicznych może wydawać się trudny, to jednak na szczęście zamiana tych dwóch jednostek pomiędzy sobą jest bardzo prosta. Należy po prostu przyjąć, że 1 koń mechaniczny to 0,74 kilowata, a 1 kilowat to 1,36 konia mechanicznego.
Zakończenie
Moc silnika może być wyrażana na dwa różne sposoby, które na pierwszy rzut oka trudno jest przeliczyć. Na szczęście jest to czynność wyjątkowo prosta i nikt nie powinien mieć z nią większych trudności. Posługując się prostym przelicznikiem między końmi a kilowatami, bez trudu można określić moc każdej jednostki napędowej.